Maksumuudatused 2018

TÖÖANDJA SÕIDUAUTO ERISOODUSTUSE MAKSUSTAMINE ALATES 1. JAANUARIST 2018

 

Alates 1. jaanuarist 2018 tekkis erisoodustus tööandja sõiduauto erasõitudeks kasutamise võimaldamisel. See tähendab, et enam ei ole oluline tööandja sõiduauto kasutamine erasõitudeks, vaid sõiduauto kasutamise võimaldamine. Samuti ei ole enam oluline tööandja sõiduauto kasutamisel erasõitude hüvitamine, sest see ei muuda erisoodustuse maksustamist. 

1. jaanuarist 2018 asendus fikseeritud erisoodustuse hind 256 eurot kuus sõiduauto mootori võimsusel põhineva määraga (kilovati hinnaga). Erisoodustuse hind on uuel sõiduautol 1,96 eurot kW kohta kuus ja üle 5 aasta vanusel sõiduautol 1,47 eurot kW kohta kuus. Sõiduauto mootori võimsuse (kW) leiab Maanteeameti liiklusregistrist või sõiduauto registreerimistunnistuselt (tehnilisest passist). 

Hübriidsõiduautode puhul on aluseks Maanteeameti liiklusregistris või tehnilises passis märgitud sisepõlemismootori maksimumvõimsus (kW). Elektriautode ja gaasiautode puhul on samuti aluseks Maanteeameti liiklusregistris või tehnilises passis märgitud mootori võimsus (kW). 

1.jaanuarist 2018 on erisoodustuse hind võimalik arvutada kilovatipõhiselt ka kaubiku (N1-kategooria sõiduki) puhul, mida tööandja võimaldab kasutada erasõitudeks. 

Peamiselt sõitjateveoks või õppesõiduks kasutatava sõiduauto ning kuni 3500-kilogrammise täismassiga N1-kategooria veoauto (kaubiku) erasõitudeks kasutamisest tekkinud omatarbe maksustatav väärtus

Keda puudutab? 
Ettevõtteid, kes kasutavad ostetud või renditud sõiduautosid ja kes on käibemaksukohustuslased. 

Mis on sõiduauto? 
-kategooria M1 tehnilises passis 
-peale juhiistme mitte enam kui 8 istekohta 
-kuni 3500 kg 

Kui ettevõttesse ostetud sõiduautoga tehakse lisaks töösõitudele ka erasõite, siis kehtib kord, et ettevõtluses kasutatava sõiduauto ostmisel või kasutuslepingu alusel kasutamisel ning selle tarbeks kaupade ja teenuste saamisel arvatakse käibemaksust maha 50% sisendkäibemaksu. 

Mis muutus? 

Alates 01.01.2018 on sellise omatarbe maksustatavaks väärtuseks koos käibemaksuga tulumaksuseaduse alusel arvutatud erisoodustuse hind. Muude sõiduautode erasõitudeks kasutamisest käibemaksuseaduse kohaselt omatarvet tekkida ei saagi. 

Vastavalt tulumaksuseaduse § 48 lõikele 8 on erisoodustuse hinnaks niisugusel juhul üldreeglina 1,96 eurot sõiduki liiklusregistris märgitud mootori võimsuse ühiku (kW) kohta kuus, üle 5 aasta vanuse sõiduki puhul 1,47 eurot. 

Alates 1. jaanuarist 2018 ei ole enam võimalik erasõite hüvitada arvestuse alusel. Seetõttu ei ole vajalik ka sõidupäeviku pidamine. Samas kui tööandja tahab tõendada sõiduauto kasutamist üksnes ettevõtluses ja töösõitude tarbeks, siis on võimalik sõidupäevikut pidada (nt elektroonilist GPS-sõidupäevikut vm). Kui on tõendatud, et tööandja võimaldab sõiduautot kasutada üksnes töösõitudeks, siis erisoodustus ei teki. 

Kuna erisoodustuse maksustamine ei olene enam sõiduauto kasutamisest erasõitudeks ja erasõite ei ole enam arvestuse alusel võimalik hüvitada, siis juhul kui tööandja ka rendib sõiduauto töötajale soodus- või turuhinnaga, siis erisoodustuse maksukohustus tekib ikka kilovatipõhise arvestuse alusel. 

Kui tööandja sõiduautot ei ole võimalik kasutada erasõitudeks, siis tuleb tööandjal sellest Maanteeametit teavitada. Kui firma rendib sõiduautot teisele firmale, siis tuleb teha Maanteeameti liiklusregistris märge. Rendileandja ei saa tagada seda, et rentnik teeb autoga ainult töösõite. Kui rentnik võimaldab oma töötajatel sõiduautot kasutada ka erasõitudeks, siis sõltumata Maanteeameti liiklusregistri märkest tuleb rentnikul sõiduauto erisoodustuselt maksud deklareerida ja tasuda. 

2017 detsembrikuu keskpaigast sai teavitusi esitada Maanteeameti e-teeninduse kaudu. Alates 2. jaanuarist 2018 on võimalik teavitusi esitada Maanteeameti teenindusbüroodesTäpsema info saate Maanteeameti kodulehelt. 

Maanteeametit tuleb teavitada M1-kategooria sõidukite, st sõiduautode üksnes töösõitudeks kasutamise võimaldamisest. N1-kategooria sõiduki (kaubiku) kasutamise osas Maanteeametit teavitada ei tule. 

Erisoodustuse deklareerimine ei muutu ja tööandja sõiduauto erisoodustus deklareeritakse maksudeklaratsiooni vorm TSD lisal 4 iga järgneva kuu 10. kuupäevaks. Erisoodustuse maksukohustus tasutakse tavapäraselt TSD alusel. 

Alates 1. jaanuarist 2018 muutus erisoodustuse hind soodsamaks väiksema mootori võimsusega autode (kuni 130 kW) ja kallimaks suurema mootori võimsusega autode (üle 130 kW) puhul. Erisoodustuse maksukohustus kujuneb uue auto puhul 1,30 eurot ühe kW kohta kuus (tulumaks ja sotsiaalmaks 1,96 eurolt, tulumaksukohustus 1,96 × 20/80 = 0,49 eurot ning sotsiaalmaksukohustus (1,96 + 0,49) × 33% = 0,81 eurot, seega kokku maksukohustus 0,49 + 0,81 = 1,30 eurot) ja üle 5 aasta vanuse auto puhul 0,97 eurot ühe kW kohta kuus (tulumaks ja sotsiaalmaks 1,47 eurolt). Erisoodustuse maksumus arvutatakse sõiduauto võimsuse järgi (1.96 eurot kW kohta või kui sõiduauto on vanem kui 5 aastat, siis 1,47 eurot kW kohta). Seega näiteks uue 190 kW võimsusega sõiduauto puhul on erisoodustuse hind 1,96 × 190 = 372,40 eurot ning sellelt arvutatud maksukohustus on 246,72 eurot (tulumaksukohustus 372,40 × 20/80 = 93,10 eurot ning sotsiaalmaksukohustus (372,40 + 93,10) × 33% = 153,62 eurot, seega kokku maksukohustus 93,10 + 153,62 = 246,72 eurot). Uue 90 kW võimsusega sõiduauto puhul on erisoodustuse hind 1,96 × 90 = 176,40 eurot ning sellelt arvutatud maksukohustus on 116,87 eurot (tulumaks ja sotsiaalmaks). 

MAANTEEAMETI REGISTER ON INFORMATIIVSE ISELOOMUGA 
Üksnes registrisse kandmine ei tähenda veel mitte midagi. Maksustamine ei sõltu ainuüksi Maanteeameti registrisse tehtud märkest, mistõttu on tegemist ennekõike informatiivse kandega. Maanteeameti register on avalik, seega on kõigil võimalik kontrollida auto kasutust, tehes vastava päringu. Parem on enne märke tegemist põhjalikult läbi mõelda auto kasutus, sest naabrivalve toimib Eestis tõhusalt ja maksupettus on karistatav. 

Tagamiskohustus 
Oluliseks muudatuseks on nn tagamiskohustuse sätestamist. Käibemaksukohustuslane, kes on sõiduauto soetamise või kasutamisega seotud kuludelt erandina sisendkäibemaksu maha arvanud 100%-liselt, peab eelnõu kohaselt tagama, et antud sõiduautot kasutatakse üksnes ettevõtluse tarbeks. Seletuskirjas viidatakse, et selle kohustuse täitmise viisi otsustab ettevõtja ise ja aktsepteeritakse nii sõidupäevikut kui ka elektroonilist GPS-sõidupäevikut ning Maksu- ja Tolliametilt on oodata soovituslikku juhendit. 

Kahe aasta reegli mittejärgimine läheb kulukamaks 
Lisaks kavandatakse karmimaks muuta sisendkäibemaksu korrigeerimise põhimõtet, kui algselt deklareeritud ja 100%-lise mahaarvamise õiguse andnud sõiduauto kasutusotstarve kahe aasta jooksul muutub ning sõiduautot hakatakse kasutama eratarbeks. Uue reegli kohaselt rakendub sel juhul sisendkäibemaksu mahaarvamise piirang algusest peale ja seega algselt tagastatud sisendkäibemaksust tuleb tagasi maksta 50%.